Uitgelicht

Docentenondersteuning, ontwikkeling & onderwijsvernieuwing: je vindt het bij LLInC

Een nieuw jaar, een nieuwe afdeling! Deze maand zijn de teams van het Centre for Innovation (CFI) en ICLON Hoger Onderwijs samengevoegd tot LLInC: Leiden Learning & Innovation Centre.

Een AI-systeem dat je vertelt waarom je glas moet eten – mag dat?

Een AI-systeem dat je vertelt waarom je glas moet eten – mag dat?

De Engelstalige interdisciplinaire minor ‘AI and Society’ behandelt de rol van kunstmatige intelligentie in onze samenleving. Het interdisciplinaire karakter biedt student én docenten een grote meerwaarde. Kijk mee in de collegezaal.

Collegecolumn: Hoe gaan we samen aan de slag met de resultaten van de Personeelsmonitor?

Collegecolumn: Hoe gaan we samen aan de slag met de resultaten van de Personeelsmonitor?

De resultaten van de Personeelsmonitor 2022 zijn bekend. Nu zijn we met elkaar aan zet. Wat leert de monitor ons en hoe kunnen we er samen opvolging aan geven? Zelf hoop ik dat we als organisatie kunnen inzetten op een goede dialoog als start voor verbetering.

Statement College van Bestuur over vaste en langdurige contracten voor docenten

In ons nieuwe Strategisch Plan geven we aan op welke wijze we de komende jaren invulling geven aan goed werkgeverschap. Thema’s als sociale veiligheid, werkdruk en persoonlijke ontwikkeling zijn daarin belangrijk. Onderdeel van goed werkgeverschap is het bieden van vaste contracten voor structureel werk, langdurige contracten bij tijdelijke dienstverbanden en het duidelijker zijn over ontwikkelmogelijkheden en carrièrepaden.

Met VR-brillen en rubberen handen merken pubers hoe vatbaar ze zijn voor fake news

Met VR-brillen en rubberen handen merken pubers hoe vatbaar ze zijn voor fake news

Onder de naam BrainTrain trekken onderzoekers van de Universiteit Leiden langs middelbare scholen om adolescenten weerbaarder te maken tegen desinformatie op nieuwsmedia en hun socials. In een bruisende les ontdekken leerlingen hoe makkelijk hun brein is te foppen. ‘Man, ik kreeg een hartaanval.’

Collegecolumn: hoe helpen we onze docenten hun talent te ontplooien?

Collegecolumn: hoe helpen we onze docenten hun talent te ontplooien?

Goede docenten zijn heel belangrijk voor de universiteit. Ik vind het daarom cruciaal dat wij hen voldoende mogelijkheden bieden om zich professioneel te ontwikkelen. De Taskforce Docentontwikkeling heeft een concreet advies uitgebracht over de wijze waarop dit nog beter kan. Dit advies hebben we als college omarmd.