Statement College van Bestuur over vaste en langdurige contracten voor docenten

In ons nieuwe Strategisch Plan geven we aan op welke wijze we de komende jaren invulling geven aan goed werkgeverschap. Thema’s als sociale veiligheid, werkdruk en persoonlijke ontwikkeling zijn daarin belangrijk. Onderdeel van goed werkgeverschap is het bieden van vaste contracten voor structureel werk, langdurige contracten bij tijdelijke dienstverbanden en het duidelijker zijn over ontwikkelmogelijkheden en carrièrepaden.

Specifiek voor docenten (UFO profiel Docent 1-4), waar al langere tijd zorgen zijn over het toepassen van tijdelijke dienstverbanden komen er nu duidelijke afspraken over hun dienstverbanden, waarbij kwaliteit van onderwijs, goed werkgeverschap en verstandige bedrijfsvoering het uitgangspunt zijn. We hebben daarbij expliciet aandacht voor de koppeling tussen onderwijs en onderzoek.

De Universiteitsraad en het College van Bestuur zijn met elkaar overeengekomen dat er voor docenten vaste contracten komen voor structureel werk. Wanneer er tijdelijke contracten worden aangeboden bijvoorbeeld in het geval van vervanging van een universitair (hoofd)docent of hoogleraar, zal dit voor een langere periode zijn, ergens tussen de 4 en de 6 jaar. Er komt voor alle docenten meer aandacht voor persoonlijke en professionele ontwikkeling in lijn met bijlage M van de CAO NU. Hiervoor wordt in de eerste helft van 2022 een aanbod ontwikkeld.

Om dit in te voeren is al begonnen met het omzetten van tijdelijke contracten van een specifieke groep docenten naar vast. In Q1 van 2022 volgen ook aanpassingen van het Loopbaanbeleid WP, wordt nader onderzocht waar sprake is van structureel werk en waar van langdurige vervanging en worden waar van toepassing ook overige aanstellingen daarmee in lijn gebracht. Nieuwe aanstellingen worden volgens bovenstaande uitgangspunten aangegaan.