Met VR-brillen en rubberen handen merken pubers hoe vatbaar ze zijn voor fake news
Onder de naam BrainTrain trekken onderzoekers van de Universiteit Leiden langs middelbare scholen om adolescenten weerbaarder te maken tegen desinformatie op nieuwsmedia en hun socials. In een bruisende les ontdekken leerlingen hoe makkelijk hun brein is te foppen. ‘Man, ik kreeg een hartaanval.’
‘Mogen we al naar binnen?’ Twee jongens uit een 3-atheneumklas op het Bonifatiuscollege in Utrecht steken hun hoofd om de hoek van het klaslokaal. Die gretige houding zie je misschien niet altijd bij leerlingen op een middelbare school, maar nu gaat er iets bijzonders gebeuren. Normaal gesproken krijgen ze nu geschiedenis; vandaag komen prof. Dr. Sterre van Riel, dr. Eline Boom en dr. Demi van ’t Wout van de Universiteit Leiden langs om een gastles te geven. ‘Wij onderzoeken de invloed van voeding op de groei en ontwikkeling van ons brein’, legt Sterre uit. ‘Eerst vertellen we iets over hoe de hersenen werken, daarna gaan jullie dat zelf ook ervaren. Om te beginnen: wat weten jullie over het brein?’ Vingers gaan de lucht in. ‘Je kan niet zonder leven’, zegt een leerling. Een ander: ‘Er is een linker- en een rechterkant die elkaar aanstuurt.’
Interdisciplinary programme Social Resilience & Security
‘BrainTrain’ is an initiative from the interdisciplinary researchprogramme ‘Social Resilience and Security’ from Leiden University. Researchers from diverse scientific disciplines collaborate to investigate how people can be more mentally and socially resilient against phenomena of modern society, such as unsafety on social media, violence and uncertainty.