Wat betekenen de ambities voor jou en welke aanknopingspunten herken je voor jouw werk en dat van je directe collega’s? Annetje Ottow, Hester Bijl en Martijn Ridderbos zijn benieuwd naar jullie reacties.
‘Het is met recht een plan van ons allemaal’, zei Annetje Ottow, voorzitter van het College van Bestuur, tijdens de diesviering op 8 februari. Ze refereerde aan de vele bijeenkomsten, online en offline, met medewerkers, studenten, alumni en ‘critical friends’ die allemaal meedachten over de nieuwe koers en de ambities van de universiteit in de komende jaren.
Wereldwijde problemen, zoals een pandemie, migratie, financiële crisis of klimaatverandering, vragen ook om regelingen op globaal niveau. Dat klinkt misschien als een open deur. ‘Toch onderschatten we vaak het globale karakter van huidige maatschappelijke vraagstukken’, benadrukt Jan Aart Scholte, de kersverse Leids hoogleraar Global Transformations and Governance Challenges.
Wat kun je doen tegen pesten? Hoe motiveer je jongeren? Op het symposium van NeurolabNL lanceerde een multidisciplinair onderzoeksteam een interactief boek voor docenten en jeugdhulpverleners. Het digitale boek biedt de nieuwste inzichten en veel handige tools en adviezen. Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer en burgemeester Henri Lenferink prezen het initiatief.
Vijftien bevlogen docenten van de Universiteit Leiden ontvingen donderdag 27 januari de Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO). Een van hen is Frank Takes, vanaf 1 februari universitair hoofddocent Informatica. Voor hem was het SKO-traject een mooie gelegenheid om te reflecteren op de manier waarop hij onderwijs geeft.
Dankzij het Leids tutorprogramma helpen studenten leerlingen uit groep 7 die een extra duwtje in de rug goed kunnen gebruiken.