Studenten begeleiden leerlingen en doen praktijkervaring op in Leids tutorprogramma
< Uitgelicht

Dankzij het Leids tutorprogramma helpen studenten leerlingen uit groep 7 die een extra duwtje in de rug goed kunnen gebruiken.

Het tutorprogramma richt zich op scholen in wijken waar het minder goed gaat. 'Van deze leerlingen weten we dat ze vaker achterlopen en over het algemeen minder kansen krijgen’, vertelt projectmanager Amber Bruijnzeel. 'Door begeleiding van studenten wilden we deze kinderen een extra zetje in de rug geven.’

Vier maanden lang reisden 29 studenten – met studies wisselend van Taalwetenschappen tot Sterrenkunde – wekelijks af naar scholen in Haagse en Rotterdamse wijken. Daar begeleidden zij kleine groepjes van twee tot vijf leerlingen. De begeleiding richtte zich op vakken waar de leerlingen moeite mee hadden. Zo hielpen sommige studenten met rekenen en gingen anderen aan de slag met begrijpend lezen. Een heel mooi voorbeeld van verbinden met de samenleving en het actiepunt Expliciete rol voor maatschappelijke vraagstukken in het onderwijs.

Lees het hele artikel over dit bijzondere programma.