< Ruim baan voor talent en ontplooiing

Nieuwe manier van erkennen en waarderen

Met het programma Academia in Motion: Erkennen & Waarderen werken we toe naar de waardering van een breder scala aan prestaties op het vlak van onderwijs, leiderschap en impact. Specifieke aandacht gaat daarbij uit naar carrièrepaden binnen het onderwijs. Ook verbreden we dit programma naar ons OBP.

‘Er is meer mogelijk dan je denkt’: Open Science en Erkennen & Waarderen stimuleren

Meer transparantie in de wetenschap. Bredere carrièrepaden. Minder werkdruk. Tijdens een dynamische bijeenkomst bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW) keken medewerkers hoe Academia in Motion in de praktijk vormgegeven moet worden. En er werd een unieke onderzoeksagenda overhandigd aan rector magnificus Hester Bijl en decaan Paul Wouters.

Coronacrisis heeft impact op welzijn van wetenschappers

De coronapandemie heeft een aanzienlijke impact op het werk en het welzijn van wetenschappers. Door de crisis konden zij veel minder tijd aan hun onderzoek besteden. De Jonge Akademie en het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren deden samen met de Universiteiten van Nederland onderzoek naar de situatie van wetenschappers. De organisaties doen nu aanbevelingen om de mogelijke gevolgen van deze impact te beperken.

Collegecolumn: hoe helpen we onze docenten hun talent te ontplooien?

Goede docenten zijn heel belangrijk voor de universiteit. Ik vind het daarom cruciaal dat wij hen voldoende mogelijkheden bieden om zich professioneel te ontwikkelen. De Taskforce Docentontwikkeling heeft een concreet advies uitgebracht over de wijze waarop dit nog beter kan. Dit advies hebben we als college omarmd.

Taskforce wil meer ruimte voor docentontwikkeling: ‘Durf er zelf over te beginnen’

De kwaliteit van het academisch onderwijs valt of staat bij goed docentschap. Geef Leidse docenten daarom meer kansen en ruimte om hun talent te ontplooien, bepleit een taskforce van docenten, onderwijskundigen en hrm-experts. Met een nieuw docentontwikkelingsmodel en concrete adviezen hoopt de groep doceren en leren in de praktijk dichter bij elkaar te brengen. Het College van Bestuur is blij met de adviezen van de taskforce.

Academia in Motion: de universiteit komt in beweging voor een betere wetenschap

De Universiteit Leiden gaat aan de slag met Open Science en anders Erkennen & Waarderen! Dat is de hoofdboodschap van de nieuwe regiegroep Academia in Motion.

Collegecolumn: Laten we alert blijven op sociaal onwenselijk gedrag

Het is een zware tijd. Allereerst voor alle direct betrokkenen in deze afschuwelijke zaak – het ongewenste gedrag van een hoogleraar en zijn verwijdering van de universiteit. De zaak waarmee we op 18 oktober naar buiten kwamen en waarover ook veel media berichten. Het is pijnlijk en zwaar voor klagers en getuigen, zij zijn slachtoffers en hen is veel leed berokkend. En het is ook enorm schrikken voor medewerkers en studenten, van het betrokken instituut en van de héle universiteit. Dit gebeurt bij ons, en gaat dus iedereen aan.

Dialoog en experimenten moeten Erkennen & Waarderen van de hele universiteit maken

Er is een cultuuromslag nodig op het gebied van Erkennen & Waarderen binnen de universiteit en met die omslag kan nu begonnen worden. De stuurgroep Erkennen & Waarderen heeft een veranderingsvisie en advies uitgebracht waarmee alle faculteiten en wetenschappelijke instituten aan de slag kunnen. Dat advies is omarmd door het College van Bestuur. Experimenten en dialoog moeten helpen een begin te maken met de uitvoering.