< Een gezonde, betrokken en lerende gemeenschap

Universiteitsbrede dialoog over onze cultuur

We organiseren de komende jaren in alle lagen van de organisatie een universiteitsbrede dialoog over onze cultuur. Zo komen we tot een gezamenlijke taal en cultuur waarin we afspreken hoe we met elkaar omgaan, en waarin we elkaar aanspreken op gedrag als het nodig is.

Uitgelicht

Collegecolumn: Laten we alert blijven op sociaal onwenselijk gedrag

Het is een zware tijd. Allereerst voor alle direct betrokkenen in deze afschuwelijke zaak – het ongewenste gedrag van een hoogleraar en zijn verwijdering van de universiteit. De zaak waarmee we op 18 oktober naar buiten kwamen en waarover ook veel media berichten. Het is pijnlijk en zwaar voor klagers en getuigen, zij zijn slachtoffers en hen is veel leed berokkend. En het is ook enorm schrikken voor medewerkers en studenten, van het betrokken instituut en van de héle universiteit. Dit gebeurt bij ons, en gaat dus iedereen aan.

Collegecolumn: Open communiceren is geen rocket science, maar we vergeten het soms te doen

We willen allemaal een betrokken gemeenschap vormen waarin we gehoord worden en prettig samenwerken. Maar hoe voer je een open gesprek over lastige onderwerpen?

Dialoog en experimenten moeten Erkennen & Waarderen van de hele universiteit maken

Er is een cultuuromslag nodig op het gebied van Erkennen & Waarderen binnen de universiteit en met die omslag kan nu begonnen worden. De stuurgroep Erkennen & Waarderen heeft een veranderingsvisie en advies uitgebracht waarmee alle faculteiten en wetenschappelijke instituten aan de slag kunnen. Dat advies is omarmd door het College van Bestuur. Experimenten en dialoog moeten helpen een begin te maken met de uitvoering.

Tips en tricks voor het verlagen van de werkdruk

Voor de gezondheid van medewerkers en de hele organisatie is het belangrijk om een te hoge werkdruk bespreekbaar te maken en er iets aan te kunnen doen. Nieuwe websites geven faculteiten en medewerkers tips en tricks over hoe ze de werkdruk kunnen verlagen.

Collegecolumn: Vertrouwen in elkaars kwaliteiten, maakt ons wendbaarder

Wie geen leidinggevende functie heeft, zal niet snel met collega’s in gesprek gaan over leiderschapscompetenties . Toch is dat precies wat wij als universiteit wel zouden willen. Want door te vertrouwen op elkaars kwaliteiten, worden we een wendbare universiteit die kan vernieuwen en waar we ruimte geven aan elkaars talent.

Annetje Ottow over sociale (on)veiligheid: ‘Het open gesprek is cruciaal’

Onthullingen van ongewenst en seksueel overschrijdend gedrag in de televisie- en sportwereld hebben de maatschappelijke discussie over sociale veiligheid opnieuw doen oplaaien. Binnen de universiteit wordt de preventie van ongewenst en grensoverschrijdend gedrag gezamenlijk voortgezet en bijpassend de goede opvang en begeleiding van mogelijke slachtoffers. Volgens bestuursvoorzitter Annetje Ottow zijn goed leiderschap en het open gesprek cruciaal in dat proces.

Gelijkwaardigheid als motor voor diversiteit: ‘Zoek tegenspraak en het vreemde op’

Het gelijkheidsbeginsel en het recht om niet gediscrimineerd te worden staan in het eerste artikel van onze grondwet. Toch is er een kloof tussen de tekst van de wet en het in de praktijk bevorderen van diversiteit, gelijkheid en inclusie. Het is die kloof die Ashley Terlouw, hoogleraar Rechtssociologie aan de Radboud Universiteit, tot onderwerp neemt tijdens het jaarlijkse D&I symposium (diversiteit & inclusie) van de Universiteit Leiden.