< Meer waarde via strategische samenwerking

Uitbouwen van onze activiteiten in Den Haag

In de stad Den Haag willen we onze activiteiten verder uitbouwen. Daarnaast verankeren we de campus steviger in de stad. Samen met het LUMC werken we verder aan deze ontwikkeling, en aan de versterking van onze interdisciplinaire focus op preventie, gezondheid en zorg.

Collegecolumn: Van buiten naar binnen kijken (en omgekeerd)

Samen weten we meer dan alleen. Om als universiteit onze impact in de regio te vergroten, is een open instelling naar buiten belangrijk. Zo verstevigen we onze verbindingen en creëren we nieuwe kansen voor onderwijs en onderzoek.

De Haagse Hogeschool treedt toe als partner tot de Health Campus Den Haag

Vandaag tekenen het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) en De Haagse Hogeschool een partnerovereenkomst waarmee de Haagse Hogeschool per 1 januari 2023 toetreedt als partner tot de Health Campus Den Haag.

Collegecolumn: Spuigebouw is een magneet voor interdisciplinaire samenwerkingen

De universiteit ondertekende deze maand samen met een aantal samenwerkingspartners het huurcontract voor het gloednieuwe Spuigebouw. Wat betekent deze locatie voor de toekomst van de Campus Den Haag, Universiteit Leiden en de inwoners van de hofstad? Martijn Ridderbos vertelt erover in zijn collegecolumn.

Nieuwe hub voor ondernemende studenten van Campus Den Haag

PLNT The Hague is donderdag gelanceerd, een 'entrepreneurial hub’ waar studenten van Campus Den Haag alles kunnen leren over ondernemerschap. Zij krijgen de mogelijkheid ondernemersvaardigheden op te doen, een netwerk op te bouwen en een innovatieve startup op te richten.

Den Haag krijgt ‘universitair centrum’ in voormalig Hudson’s Bay gebouw in het hart van de stad

De Universiteit Leiden neemt samen met de Open Universiteit en Universiteiten van Nederland per 2025 het Spuigebouw aan de Grote Marktstraat 48-50/Spui 3 in het centrum van Den Haag in gebruik. Op 7 november tekenden de partners de huurcontracten.

Scriptiewerkplaats: 'Er gebeurt echt iets met mijn onderzoek'

Voor de scriptiewerkplaats Den Haag Zuidwest werken LDE-universiteiten samen met de gemeente Den Haag. Op 28 oktober presenteerden studenten van de eerste afstudeergroep hun concrete adviezen aan beleidsmedewerkers van de gemeente. Lilian van Leeuwen, één van de studenten, schreef haar scriptie over de veiligheidsbeleving van bewoners in de Haagse wijk Moerwijk.

Health Campus Den Haag: samen voor betere gezondheid en zorg

Een betere gezondheid voor álle inwoners van de Haagse regio. Dat is de missie van Health Campus Den Haag - voorheen LUMC Campus Den Haag. Acht partners – het LUMC, de Universiteit Leiden, de Gemeente Den Haag en vijf zorginstellingen (zie kader) - werken intensief samen in zorg, onderwijs en onderzoek. Zo kunnen de gezondheidsverschillen tussen bewoners verkleind worden.

Haagse gemeenteraadsleden op werkbezoek: ‘Den Haag wordt een echte studentenstad’

Wat betekent de universiteit voor Den Haag? En wat leren onderzoekers en studenten van de stad en haar bewoners? Haagse gemeenteraadsleden brachten op 27 september een bezoek aan de Campus Den Haag en spraken met bestuurders en onderzoekers. ‘Van de Schilderswijk tot Benoordenhout: we zijn een universiteit voor de hele stad.’

Universiteit Leiden sluit aan bij Verbond van Zuidwest in Den Haag

Bewoners van Den Haag Zuidwest zijn gemiddeld armer, hebben meer gezondheidsproblemen en een lager opleidingsniveau dan inwoners van andere wijken in Den Haag. Met het Verbond van Zuidwest slaan de gemeente, het Rijk, bewoners, ondernemers en professionele partijen de handen ineen om in de komende twintig jaar werk te maken van een vernieuwd Zuidwest. Ook de Universiteit Leiden is partner in het Verbond.

Governance structuur Campus Den Haag aangepast

De bestuursstructuur van de Campus Den Haag (CDH) wordt aangepast. Hiertoe is besloten in overleg met de Universiteitsraad die hierover positief advies heeft uitgebracht. Ton Liefaard en Jan Crijns bekleden samen de positie voor portefeuillehouder Onderwijs CDH. Rolf Oosterloo wordt de nieuwe portefeuillehouder Bedrijfsvoering CDH. Zij vervullen deze positie naast hun huidige functie. Samen met bestuurder CDH Erwin Muller vormen zij per 1 september het dagelijks bestuur van de CDH. Het dagelijks bestuur van de CDH zal zich bezighouden met uitvoering, coördinatie en monitoring. Suzy Sirks-Bong is per 1 juli de nieuwe uitvoerend directeur Campus Den Haag. Zij was afgelopen jaren portefeuillehouder Bedrijfsvoering bij Geesteswetenschappen.

Sustainable City Lab gaat ‘in de eigen achtertuin aan de slag met duurzaamheid’

Het Sustainable City Lab The Hague wordt een knooppunt dat Haagse organisaties die werken aan duurzaamheid verbindt met onderzoek en onderwijs van de Universiteit Leiden. ‘We gaan in onze eigen achtertuin aan de slag met complexe duurzaamheidsuitdagingen’, zegt projectleider Eefje Cuppen.

Nieuwe ronde scriptiewerkplaats Den Haag Zuidwest van start

Masterstudenten uit Leiden, Rotterdam en Delft helpen als scriptieonderzoek bij het oplossen van concrete problemen in Den Haag Zuidwest. Dat is de opzet van de zogeheten scriptiewerkplaats. We spraken twee studenten die meedoen aan dit project.

LUMC-onderzoek naar het dichten van gezondheidsverschillen krijgt 1 miljoen euro

Onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) krijgen een subsidie van bijna één miljoen euro van wetenschapsfinancier NWO voor hun onderzoek binnen de Nationale wetenschapsagenda (NWA). Het onderzoeksteam wil investeren in het verkleinen van gezondheidsverschillen in Haagse en Leidse wijken.