Universiteit Leiden tekent strategische samenwerking met Asian Development Bank
< Uitgelicht

Universiteit Leiden tekent strategische samenwerking met Asian Development Bank

De Universiteit Leiden gaat een strategische samenwerking aan met de regionale ontwikkelingsbank Asian Development Bank. Voorzitter van het College van Bestuur Annetje Ottow ondertekende op 27 april in Manilla de intentieverklaring voor deze unieke samenwerking.

De Asian Development Bank (ADB) is de ontwikkelingsbank in Azië en de Stille Oceaan, opgericht om armoede terug te dringen en de levenskwaliteit te verbeteren. De ADB ontwikkelt zich meer en meer tot klimaatbank. De Universiteit Leiden zal vanuit interdisciplinaire kennis gaan samenwerken met de ontwikkelingsbank op thema’s zoals urbanisatie, circulaire economie, water, biodiversiteit en belastinghervorming. Het voegt op die manier haar kennis toe aan de grote investeringen door de ADB voor klimaat en armoedebestrijding.

‘De ondertekening van deze intentieverklaring door ADB en de Universiteit Leiden ondersteunt onze gezamenlijke ambitie om impactvolle ontwikkelingsfinanciering te koppelen aan geavanceerde beleids- en technische ondersteuning om complexe maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Deze samenwerking is uniek omdat onze programma's in Azië en de Pacific 'living labs' bieden aan studenten en professoren van de Universiteit Leiden en fungeren als een ontmoetingsplaats voor de academische wereld en de praktijk’, aldus Woochong Um, Managing Director General van ADB.

De Universiteit Leiden is de eerste Europese universiteit waarmee de ADB zich structureel verbindt. Essentieel voor de ADB is om de complexe uitdagingen in de regio integraal te benaderen. De unieke, regionale kennis over Azië en de brede interdisciplinaire kennis van de Universiteit Leiden zijn voor de ADB leidend. Daarbij wordt ook expliciet de samenwerking gezocht met de alliantie Universiteit Leiden, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam (LDE).

Strategische en prestigieuze partner

Voor de Universiteit Leiden is de ADB een strategische en prestigieuze partner in Azië om kennis en onderwijs gezamenlijk verder te ontwikkelen en toe te passen, en om haar internationale netwerken in de regio verder uit te bouwen. Hoogleraar Antropologie van digitale diversiteit Bart Barendregt: ‘We hebben het vaak over onderzoek en onderwijs dat verschil kan maken. De samenwerking met de ADB, en via hen met de ADB-lidstaten, biedt een geweldige kans bij het beantwoorden van enkele van de meest prangende vragen van onze tijd. Grote uitdagingen vragen om groots opgezette samenwerking. Geen enkele discipline alleen heeft al die antwoorden paraat, maar samen, en met de landenexperts van de ADB en de oplossingsgerichte aanpak die zij voorstaan, komen we een heel eind.’