< Meer waarde via strategische samenwerking

Doorontwikkelen van onze Leidse campussen

In de Leidse binnenstad versterken we de samenwerking met maatschappelijke partners en de stad. Belangrijke bouwstenen zijn de nieuwe Humanities Campus en het Leiden Law Park. Ook spannen wij ons in voor de verdere ontwikkeling van het Leiden Bio Science Park.

Collegecolumn: Van buiten naar binnen kijken (en omgekeerd)

Samen weten we meer dan alleen. Om als universiteit onze impact in de regio te vergroten, is een open instelling naar buiten belangrijk. Zo verstevigen we onze verbindingen en creëren we nieuwe kansen voor onderwijs en onderzoek.

Met een gerust hart verwarmen én koelen op de Science Campus

Universiteit Leiden zet weer een flinke stap in de energietransitie met een uitbreiding van de warmte-koudeopslag (WKO) in het Gorlaeusgebouw. Deze uitbreiding is nodig om alle nieuwe en gerenoveerde gebouwen op het Campusplein van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen duurzaam te kunnen verwarmen en koelen. De universiteit zet deze duurzame WKO de komende jaren steeds vaker in als alternatief voor fossiele energie.

Unieke samenwerking tussen kennisinstellingen en gemeente in Leiden

De stad Leiden heeft een unieke combinatie van kennisinstellingen. Om hun kennis optimaal te laten floreren en de stad maximaal te laten profiteren van alle kennis, is vijf jaar geleden het samenwerkingsverband Leiden Kennisstad opgericht. Op 11 november wordt een nieuwe samenwerkingsovereenkomst getekend.

Zonnepanelen én sedum op het Snelliusdak: Een primeur voor Universiteit Leiden

Op een van de grootste daken van de Universiteit Leiden, het Snelliusdak, liggen sinds kort 590 zonnepanelen en 57.000 plantjes, wat het Snelliusdak het grootste gecombineerde dak van de Benelux maakt. Het dak werd op maandag 10 oktober feestelijk geopend door Annetje Ottow en Martijn Ridderbos, voorzitter en vice-voorzitter van het College van Bestuur, en Fleur Spijker, wethouder bij de gemeente Leiden.

Festival Wavelength in Leidsch Dagblad

Zaterdag 15 oktober vindt het Festival Wavelength plaats in BioPartner 5. In het Leidsch Dagblad een artikel over het verrassende en ook spannende programma.

Gloednieuwe Ehrenfestgarage op LBSP zorgt voor frisse bries

In het hart van het Leiden Bio Science Park is op woensdag 21 september de nieuwe Ehrenfestgarage geopend door de vice-voorzitter van het College van Bestuur van Universiteit Leiden, Martijn Ridderbos en Fleur Spijker, wethouder van gemeente Leiden. De parkeergarage moet zorgen voor een betere bereikbaarheid, leefbaarheid en toegankelijkheid van de campus en is een initiatief van de universiteit.

Ruimteonderzoeksinstituut houdt open dag op Leiden Bio Science Park

Ruimteonderzoeksinstituut SRON houdt zondagmiddag 25 september een open dag. Het instituut heeft sinds 2021 een vestiging op het Leiden Bio Science Park en werkt nauw samen met de Universiteit Leiden.